Tuesday, March 1, 2011

:: Di manakah Kita?? .::

Bismillahirahmanirahim...
Alhamdulillah...segala kesusahan sudah beransur pergi....syukur kepadaMu rabbi kerana dengan izinMu semua kerja dapat diselesaikan.....sudah seminggu blog ini x di update...terlalu banyak assingment yg perlu diselesaikan...alhamdulillah...segalanya telah selesai... disini ana ingin memberi sedikit pengisian..ana bukanlah seorang yg faqih dalam ilmu....tp, insyaallah..bila terkenang lafaz ini " sampaikanlah walau sepotong ayat" ana merasakan ianya menjadi tanggungjawab ana untuk menyampaikannya... kali ini ana nak kita selami, siapa diri kita?? dan dimanakah kita sebenarnya?? pelik bunyinya kan? tp itulah yg banyak difikirkan oleh ana sejak akhir2 ni... kita sering lihat orng2 alim sgt petah berkata2...namun, kdg2 apa yg dikatakn x seumpama yng dilakukan... macam manakah itu?? 
Janganlah kita menjadi seseorang yg disifatkan oleh Allah dalam firmannya:

Wahai orang-orang beriman! mengapakah kamu mengatakan sesuatu yg kamu tdk melakukannya? Amat besar kebenciannya disisi Allah, kamu memperkatakan sesuatu yg kamu tidak lakukan.[as-safft]

Nau'zubillahi min zaalik....
ana x nak tulis entry yg pnjg2 krana ana tahu, antum dan antunna x larat nak bace...hehehhe
jadi ana cume bg sedikit inzar, sebagaimana kata ulama, ilmu yg sedikit diamalkan lebih baik dari ilmu yg banyak tp abaikan.Berbalik tajuk kita tadi, dimanakah kita?? ya! dimanakah kita wahai sahabt2?? masih di awang-awangan lagikah?? inzar ini untuk ana juga...sama2 beringat.... jom kita selami kisah-kisah terdahulu yang mana banyak input yg kita perolehi....
soalan ana...adakah kita sdh mjadi seoarng hamba yg bersyukur??  sudahkah kita mengikut sunnah2 baginda?? muhasabahlah teman2....kita masih jauh dengan baginda hakikatnya.... semua orng boleh berkate, " aku cintakan rasullallah," tp ape yg mereka lakukan untuk mbuktikannya??? this answer so easy.... just follow the sunnah... 

sudahkah kita menjadi hamba yg bersyukur??? ana sedih bila mengingatkan hal ini....buat diri ana sendiri pun... sering bermain dihati ini..."adkh aku hamba yg brsyukur?" subhanallah....tersa jauhnya diri ini denganMu...bagaimana sebenarnya nak jadi hamba yg bersyukur ni??? jom tengok hadith ini..:

Drpda Aisyah radhiallahu: Baginda bangun beribadah sehingga bengkak2 kakinya.Aisyah pun bertanya: mengapakah engkau beribadah sebegini ya Rasullallah sedangkan dosa engkau yg telah lepas dan akan dtg telah diampunkan? lalu jawab baginda: tidakkah boleh aku menjadi hamba yg bersyukur??

subhanallah...renung diri kita balik...Rasullallah yg sudah terampun dosanya yg lepas dan akan datang pun masih lagi setia beribadat kepada khaliq semata-mata untuk melahirkan rasa syukur kepadaNYA..bagaimana kita??? hinanya kita ni... dosa seharian tdk tertanggung rasanya...untuk bertahajjud jauh sekali.....Astaghfirullah.... alasannya...:

* as student, u know? very tired with assingment..
( bila melanggut dpan fb kul 2-3 pgi tu takpe plak)
* susah nak bangun, tdur lewat sebab bt assingment..
(alasan smata, zaman rasulallah lagi hebat cabaran, keletihan smasa jihad lagi teruk 
dari letih buat assingment, tp baginda dan para sahabt tetap mndirikan Qiam, 
Qiam tu sbnarnya kekuatan bg Muslim )
* Mengantuk mata, x leh nak lawan..
( Hipokritnye kamu! time final exam bleh plak kamu bngun pagi2 semata2 nak ulang kaji, 
takut xdapat jawab exam! kamu lebih takut hukuman manusia dari kemurkaan Allah!)

Ada kena x dengan alasan2 tadi??? kalau ada, muhasabahlah diri...inzar bagi ana juga....ana pun student...jadi ana tahu perkara2 sbegini memang terjadi...nak dengar satu hadith x?? mungkin melalui hadith ini kita boleh motivasikan diri kita untuk bangun qiam..:

Dari Ibnu Mas’ud r.a katanya: “Ada seorang lelaki yang disebut-sebut di sisi Nabi sallallahu ‘alaihi wasallam, iaitu bahawa orang tersebut tidur di waktu malam sampai ke pagi – yakni tidak bangun untuk bersolat malam, lalu beliau sallallahu ‘alaihi wasallam bersabda; “orang itu sudah dikencingi syaitan dalam kedua-dua telinganya” atau beliau sallallahu ‘alaihi wasallam bersabda; “di telinganya.” (Muttafaqun ‘alaih)
 
huk4 nak ke telinga kita dikencing syaitan?? sanggup ye??? rasullallah sendiri yg membuat perumpamaan sedemikan...jadi kita pakat bangun qiam yep! jgn benarkan syaitan laknatullah tu kencing kat telinga kita..dan jgn biarkan syaitan itu mendekati kita pun!!...
Disini ana nak titipkan kelebihan qiamulail...

::. KELEBIHAN QIAM .::
*solat paling afdhal selepas solat waktu 
* waktu mustajab doa
*Lebih baik dari dunia dan isinya
* Meningkatkan darjah disisi Allah
* Ibadah Ahli jannah
 
Disini ana nak bagi tips camne kita mudah nak bangun qiam, ini diambil daripada petua Imam Al-Ghazali:
 
*Makan malam yg sedikit utk elakkan prut lapar, lau mkan bnyk cpat mngatuk dan bnyak tdur.
* Jagn tinggal tdur Qoilulah (tidur sekejap) di siang hari.
*  Mengetahui dan menginsafi benar-benar keutamaan solat malam dengan mentadabburi selalu ayat-ayat Qur’an dan hadis-hadis serta kisah-kisah salafussoleh berkenaan dengan bangun malam.  
*  Meningkatkan rasa cinta kepada Allah, rasa cinta yang sebenar-benarnya. Istiqamah dalam beribadah di waktu malam itu merupakan anugerah yang Allah berikan kepada kekasih-kekasih-Nya. Bersihkanlah diri dan hati daripada unsur-unsur syirik baik yang nyata atau yang tersembunyi, dan peliharalah ibadah sebelumnya, sesungguhnya seseorang yang berat beban dosanya dari amalan yang dilakukan sebelum tidurnya itu pasti memberatkannya untuk bangkit berkhalwah dengan Allah yang Maha Suci di malam hari.               


akhir kalam....... ~ selamat beramal dan selamat bermuhasabah....~ Islah diri untuk dakwah orang lain~


No comments:

Post a Comment