Tuesday, February 1, 2011

::. Aku Hanya Insan Lemah .::




Deru ombak pecah berderai
Mengulang pantai datang dan pergi
Begitu kasih insan diibaratkan
Bagai ombak merubah pantai

Tika kasih melestarikan sayang
Semuanya indah dipandang mata
Pabila rasa benci terbit di hati
Rasa kasih dan sayang pun menyisih

Tanda kasih yang abadi
Dalam senang jua dalam kesempitan
Kasih Ilahi tiada bersempadan
Tak memilih siapa tidak berakhir
Kekal selamanya

Di antara dua kasih
Di maqamnya yang berbeza
Mudah dijumpa namun sukar untuk diperlihara
Lahir dari ketulusan jiwa bersuluhkan iman
Namun nafsu menodainya

Terkadang kasih kita sesama insan
Bisa mengundang keredhan Tuhan
jika insan menghargainya
Dan memuliakannya

Kasih sayang Allah kekal selamanya
Kasih manusia hanya sementara

Deru ombak pecah berderai
Mengulang pantai datang dan pergi
Begitu kasih insan diibaratkan
Bagai ombak merubah pantai 


Ya Rahman...
Terlalu banyak aku melakukan kesilapan di atas muka bumiMU.....
Terlalu banyak aku merasa sakit dek perbuatanku sendiri....
Ya Rabbi.... ampunillah aku.....
Banyak sudah dosaku padaMU....sesama manusia apatah lagi...
Aku insan khilaf Ya Allah....Namun rahmatMu tdak pernah jemu mengiringiku....
Kasih sayangMu ya Allah... tiada sempadan dan kekal selamanya....
Kau thabatkanlah hatiku Rahman.... thabatkanlah hatiku tika aku diuji dalam kehidupan ini....
Jangan kau tinggalkan ku sendirian terkontang-kanting dalam meneruskan hidup ini....

Ya Rahman....
Yakinkanlah padaku Ya Allah...bahawa aku tidak sendirian dalam perjuangan ini.....
Yakinkanlah padaku bahawa sahabat2ku semuanya bersamaku...!!
Namun terkadang aku rebah jua Ya Allah.....Rebah saat bisikan halus bernyanyi di ruang hatiku...
" Dimana? Dimana semua sahabatmu tika kau dalam kesedihan, kesusahan?? dimana mereka?? dimana teman waktu senangmu???"

 Ya Allah....
Bertubi2 soalan itu mengasak dadaku....
Betapa mudahnya hasutan itu membelenggu jiwaku...
Sedangkan aku sedar akan hakikat itu bhawa sesungguhnya mereka bersmaku....
Ampunilah aku Ya Allah....

Duhai sahabat...
Mengertikah engkau tentang diriku??
Siapa diriku??
Terlalu banyak kesedihan yang aku lalui sepanjang kehidupanku...
Kadang2 aku rebah.....namun aku tetap teruskan jua demi sebuah perjuangan....
Betapa hebat ukhwah islamiyyah pada zaman Rasullallah...
Terkadang aku menangis sendirian.....
Adakah aku mampu menjadi seperti mereka2 yang terdahulu itu??
Mampukah aku???
Aku hanyalh insan yang bnyak melakukan khilaf dalam perhubungan sesama manusia....

Ya Allah...
Sesungguhnya aku sayang mereka segenap jiwaku...
Andai dipertaruhkan nyawaku sekalipun...aku sanggup wahai sahabt...
Bukakanlah hatimu untuk mengenaliku....aku juga sedang berusaha memahami dirimu....
Jangan sesekali engkau salahkanku apabila aku sedang dalam kesusahan dan kesedihan...
Wahai sahabat....
Berikanlah aku secebis kegembiraan agar aku dpt rasa nikmatnya kehidupan....
Berilah aku bimbingan kerana aku hanya insan yang khilaf....
Aku berusaha untuk menjadi yang terbaik buatmu sahabat...
Namun, seandainya aku masih x mampu....
Janganlah kau membenciku.....
Kerana jiwaku dah bnyak calar-calar luka sepanjang hidupku...
Namun aku sekali2 tdak akan meraih simpatimu mengenai kesedihanku...
Biarlah ia sembuh dengan sendiri......

Ya Allah...
Sesungguhnya yang lebih mengetahui tentang diriku, hnyalahMU ya Allah....
Hiburkanlah hatiku Ya Allah dengan ayat2 MU saat aku kesedihan.....
Sesungguhnya aku tahu KAU lah yang telah mentakdirkan semua ini berlaku atas diriku...
Dan aku sebagai hamba... aku redha dengan qada dan qadar Mu....
MehnahMu ini Ya Allah, mudahan menjadi penghapus dosaku.....
Ampunilah Aku.....
Dan buat sahabt2ku....
Maafkanlah aku atas segala kesalahan kalamku yang meyakitkan hatimu ataupun keslahan perbuatanku yang menyakiti fizikalmu....
Maafkanlah aku.....


Nur....

No comments:

Post a Comment