Thursday, February 10, 2011

::.KerinDuan Padamu Wahai Abah .::

Bismillahirahmanirahim....
Subhanallah...Alhamdulillah...Allahu akbar.....
( Sama-samalah kita merafa'kan setinggi kesyukuran kepda Azza Wajalla )
"Ya Allah...Ampunilah segala dosa2ku terhadapMU... Ya Allah...sekiranya kehidupanku didunia ini banyak melakukan kemaksiatan di atas muka bumiMU...maka KAU pendekkanlah umurku agar aku tidak berterus-terusan melakukan dosa kepadaMU, panjangkanlah umurku seandainya kehidupanku di muka bumiMU ini dapat memberi manfaat kepda mereka yg memerlukan dan agar aku dapat terus sujud padaMU Ya Rabbi Izzati..."
Ameen.....


     Assalamualaikum wa Kaifahalukum jami'an??? insyaallah...kullu bikhair jiddan.... Alhamdulillah...masih lagi berkesempatan diberi peluang oleh allah untuk terus bernafas di bumi barakah ini, insyaallah....  Saat ini ana tak dapt nak pejamkan mata walaupun tubuh teramat letih, mental pun terasa letih asbabnya ana sendiri tak tahu.... 

    Hari-hari yg berlalu terlalu sekejap dirasakan.....huk4...bagaimana dengan diri ana? ana pun xtaw lah....cume ana rasekan diri ana semakin lesu...mgkin sahabt2 semua tgk ana ok saje...tp ana mcm dapt rasekan ade sesuatu yg x kena pada diri ana ni...herm....cme x zahirkan saje....
Bagi ana, walaupun kita dalam keadaan yg x kuat @ sakit, tp kita mesti tunjukkan yg kita kuat, barulah boleh dijadikan motivasi pada diri... Ye, dan ana pun sedng mencuba untuk jadi kuat, insyaallah...doa2kanlah ye sahabt....namun andai ditakdirkan ana pergi jua, redhalah akan pemergian ana, ana pohon doa2 kalian semua.....

      Saat begini telah menggamit rindu ana pada seseorng yang telah tiada....[al-fatihah] Ya Allah....betapa ana rindu pada dirinya, wahai abahku.... semoga rohmu ditempatkan bersama2 orng yg beriman....ameeen.... rase terlalu terkilan apabila abah pergi tanpa sempat bertemu ana....memang perit di rasakan..... ana nak sangat taw ape ye perasaan abah sekiranya dia masih ada, apabila melihat anak2 dia berjaya?? ya... itulah harapan dan cita2 nya....namun semua itu xsempat abah nikmati.... tapi alhamdulillah....kami dah berjaya makbulkannya....

     Ana juga rindu nak merasai kasih-sayang abah...abah memang seorng yg tegas dan sedikit ego, mungkin,...tp itulah abah...... ana x sempat nak menyelami hatinya dengan lebih dalam...abah pergi dengan meninggalkan sekuntum senyuman yg x pernah ana lihat sebelum ni semasa abah menghantar ana ke asrama...ya...itulah senyuman terakhir abah yg masih lagi terbayang di mata ini.... senyuman kasih seorang ayah terhadap anaknya....seolah2 dia mengerti bahawa dia tidak akan melihatku lagi lantas dia menghadiahkan sekuntum senyuman yg penuh dengan kasih sayang....duhai abah... seksanya diriku menghadapi pemergianmu tanpa sempat ku bertemu denganmu...adakah sudah terampun segala dosa2ku padamu duhai abah.....??? ah, laju sekali tngan ini menaip...selaju air mata yg mengalir mengenang masa silam yg dah berlalu......astaghfirullah......

oktober, 2006
  Allahuakbar....allahuakbar....
La ila ha illallah......
    Seusai azan subuh berkumandang di asrama, aku terus bangun apabila terlelap seketika selepas bersahur....namun pagi itu aku merasakan sesuatu yg lain pada diriku....biasenye aku susah nak bangun....kemudian, tibe2 warden memanggilku katenye ade orng nak jumpe...
aku yg dalam keadaan mamainye, dan dengan waktu subuhnya yg masih lagi kelam, aku pun turun....pengawal kselamatan terus memangilku katenye pegi kemas baju, dia cakap,mak aku suh aku balik....lantas aku bertanye, kenape??? kehairanan dan ketakutan sudah bertapak dihati....

     cuba bayangkan lau antum antunna semua berada ditempat ana mase tu...agaknya ape yg amtum antunna rase yep....x logik kan tibe2 mak kite suh balik....walhal hanya tinggal sehari je lagi skolah nak cuti untuk sambut aidilfitri.... namun dalam hati aku tetap berdoa mdahan tiada apa2 yg berlaku.....dalam hati ni sudah terbayang wajah2 yg aku sayang...Ya allah...jganlah Kau pisahkan mereka dariku....itulah harapanku ketika itu......apabila tibe di pintu asrama, aku melihat 2 orng saahbt abahku sudah menungguku....mereka kelihatan biase2 saje....tiade riak sedih di wajah mereka...pandai mereka berlakon!....sepanjang perjalanan aku bertanye mereka, knape? knape? dan knape aku dibawa balik??? "mana abah??" tanyaku... lantas mereka menjawab abah yg menyuruh mereka mengambilku krana ada hal....lega skejap hatiku.....aku tnya plak, ibuku?? mereka menjawab, ada kat umah...... selepas tu aku diam.....hati terus berzikir supaya jgnlah ade perkara yg buruk berlaku.....

       Namun....ape telah tertulis itu tetap tertulis..........setiap yg hidup pasti akan mati......aku bergegas turun dari kereta...setibnya aku dirumah....aku melihat semua tv, cermin dah ditutup dengan kain....dan ade beberape orng jiran yg datang.....ya, aku tahu akan hakikat itu...pastinya ada kematian! namun aku tidak tahu siapa......lantas terjawab sudah persoalanku apabilah ibuku keluar dari bilik dengan wajah yg tenang menghampiriku....."along....abah dah xde....sabar ye...." belum habis lagi ibu berkate, aku sudah menangis...aku terkilan sebab x sempat jumpa abah.......x sempat nak mohon maaf dari abah.....Ya Allah....adakah dosaku padanya terampun??? 

      Aku masuk kebilik dah melihat jenazah abah tenang di pembaringan.....ku sedekahkan fatihah....aku mencuba untuk tdk meraung kerana aku tahu perbuatan itu salah......aku terus-terusan menangis sehingga nak pengsan smpaikan nak termuntah....cbe bayangkan.... 2 mggu aku x bertemu dengannya.....alih2 bile pulang......segalanya telah berakhir.............abah pergi jua dalam tidur sewaktu sahur......[al-fatihah].....

    Mungkin stakat ini sahaja yang aku mampu tulis....sudah tdak tertahan lagi air mata yg menitis..... mata pun sudah semakin berat rasenye.......
wassallam........

No comments:

Post a Comment