Wednesday, January 19, 2011

::. Belajar Dari Semut .::

   Kisah ini ana ambik daripada sebuah novel yg bertajuk " NOTA HATI SEORANG LELAKI" yg mana pengarangnya merupakan seorang yg cukup hebat, iaitu, Pahrol Mohd Juoi.

   Apa yg ana harap, mudahan kita mengambil ibrah daripada kisah- kisah yg ditulis oleh beliau...kerana maknanya yg cukup mendalam dan berkait rapat dengan hubungan kehidupan kita sehari-harian....

                                            *************************

                      Kisah Nabi Sulaiman dan Semut.

   Nabi Sulaiman bertanya kepada seekor semut tentang berapa banyak makanan yang diperlukan untuk hidup dalam setahun. Semut menjawab, ia hanya memerlukan makanan sebanyak sebutir gandum. Lalu Nabi Sulaiman  memasukkan semut tersebut di dalam satu botol dengan diletakkannya gula sebesar butir gandum. Mulut botol kemudiannya ditutup.

   Cukup tempoh setahun , mulut botol itu pun dibuka semula oleh Nabi Sulaiman. Anehnya, baginda dapati hanya separuh sahaja daripada gula sebesar butir gandum itu yang habis dimakan oleh semut tersebut. Nabi Sulaiman bertanya, mengapa hanya separuh makanan sahaja yang dihabiskan sedangkan semut pernah berkata ia perlukan makanan sebesar butir buah gandum?

   Sang semut menjelaskan bahawa jika diluar botol rezekinya dijamin sepenuhnya oleh Allah dan dia yakin Allah pasti akan mencukupkan rezkinya.Sebab dia tidak perlu risau akan hakikat itu. Tetapi apabila dikurung oleh manusia (Nabi Sulaiman) dia mengambil langkah berjaga-jaga dan berjimat cermat kerana tidak yakin dengan sifat perihatin manusia. Mana tahu, kalau-kalau manusia itu terlupa lalu mengurungnya terlebih dari tempoh setahun, apa akan terjadi kepadanya?

   Ertinya, semut lebih yakin kepada jaminan Allah ketika diluar botol berbanding "jaminan" manusia ketika berada di dalam botol. Untuk menghadapi kemungkinan itulah semut mengambil langkah berjimat-cermat yakni dengan memakan hanya separuh sahaja daripada apa yang diperlukannya dalam masa setahun supaya jika berlaku sesuatu yang diluar jangkaan, dia mampu bertahan. Masih ada baki makanan yang boleh digunakan.

                                                   **********************

   Jadi, buat teman-teman, selepas membaca kisah ini, renung2kanlah ape iktibar yang ingin dikongsikan...
Ape yang ana nak bagitahu disini, sebagai manusia, dalam mengharapkan pergantungan kepada manusia janganlah kita terlalu mengharap kerana mungkin kita akan kecewa sekiranya tidak dapat memiliki ape yang dihajati....tetapi, serahlah pergantungan kepada Allah...kerana DIA lah yang berkuasa....samada cepat atau lambat kabulnya hajat kita, tapi DIA akan tetap memberi...Di akui bahawa manusia terkadang tidak menyedari, kekadang Allah sebenarnya sudah mengabulkan hajat mereka, cume mgkin dalam bentuk yang lain...kerana sesungguhnya DIA maha mengetahui ape yg DIA lakukan....sebagai hamba, kita haruslah berfikir, merenung dan mentafsir.....

Ana masih lagi ingat kata-kata yang dilontarkan oleh seorng akhi semasa kuliah maghrib di mussolla,

"Berputus asa lah dalam bergantung kepada manusia, tetapi jgn sesekali berputus asa dalam memberi pergantungan kepada Allah"

sama-samalah kita ambik iktibar....
Allahua'lam...

Oleh: Nur AtiQah

No comments:

Post a Comment